کمیته مصونیت گروه طالبان و داعش مسئول بیشترین موارد قتل خبرنگاران و حمله به رسانه‌ها است.

کمیته مصونیت گروه طالبان و داعش مسئول بیشترین موارد قتل خبرنگاران و حمله به رسانه‌ها است.

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان شامگاه شنبه 12 دسامبر اعلام کرد، طی 19 سال گذشته دست کم 100 خبرنگار در افغانستان کشته شدند که از این میان 16 خبرنگار آن شهروندان خارجی بودند.

این کمیته اضافه کرد، از سال 2001 تا کنون خبرنگاران در افغانستان برای انجام وظیفه خود «بهای گرانی» پرداخته اند، بیش از 60 رسانه مورد حمله قرار گرفته و تخریب شده‌اند و صدها تهدید علیه خبرنگاران و رسانه‌ها ثبت شده است.

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان گروه طالبان و داعش را مسئول بیشترین موارد قتل خبرنگاران و حمله به رسانه‌ها عنوان کرده است.

کمیتۀ مصونیت خبرنگاران افغان، سازمان بین‌المللی حمایت از رسانه‌ها و سازمان گزارشگران بدون مرز با نشر اعلامیه‌ای مشترک از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستد تا در زمینه کاهش خشونت علیه خبرنگاران اقدامات جدی انجام دهد.

در این اعلامیه‌ای مشترک آمده: «به تاریخ 18 نوامبر 2020، جامعه خبرنگاری افغانستان در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد نگرانی‌های خبرنگاران و رسانه‌ها در پیوند با افزایش خشونت و تهدید در برابر خبرنگاران را عنوان نموده از آن نهاد خواسته شد تا برای کاهش خشونت‌ها و تحت فشار قراردادن آمران و عاملان خشونت‌ها اقداماتی را روی دست گیرند. این نامه به دفتر یوناما در افغانستان داده شد».

در ادامه این اعلامیه ذکر شده: «مذاکره برای صلح بدون پذیرش تعهدات بین‌المللی بنیادین و رعایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه و بیش از هر چیز کنوانسیون‌های ژنو، که رسانه‌ها و خبرنگاران را اماکن و افراد "ملکی" (غیرنظامی) قلمداد نموده و از حمله نظامی حفاظت می‌کند، امر نامعقول و نامطلوب می‌باشد. پذیرش تعهدات بین‌المللی مستلزم رعایت امنیت رسانه‌ها و خبرنگاران و عدم خشونت علیه ایشان می‌باشد. رسانه‌ها و روزنامه‌ نگاران افغانستان نباید با سکوت نهادهای جهانی و عالی‌ترین نهاد آن سازمان ملل بی ‌پناه شوند».

این سه سازمان مدافع حقوق خبرنگاران و آزادی رسانه‌ها تاکید کردند، علی رغم روحیۀ بلندی که خبرنگاران افغان برای پیشبرد کار خبرنگاری دارند، افزایش تهدیدات و آمار خشونت علیه خبرنگاران، فضای کار رسانه‌یی را در افغانستان با گذشت هر روز تنگتر می‌سازد.

شایان ذکر است که افغانستان یکی از خطرناک‌ترین، ناامن‌ترین و مرگبارترین کشورهای جهان برای خبرنگاران و فعالان رسانه‌یی است که طی یک ماه گذشته سال جاری پنج خبرنگار از جمله یما سیاوش، الیاس داعی، محمد رفیع صدیقی، ملالی میوند و فردین امینی در افغانستان جان باختند.