بازتاب خبر مرگ رهبر داعش در افغانستان؛ بازی جدید امریکا

بازتاب خبر مرگ رهبر داعش در افغانستان؛ بازی جدید امریکا
بازتاب خبر مرگ رهبر داعش در افغانستان؛ بازی جدید امریکا

روز یک‌شنبه، 5 عقرب، رسانه‌های امریکایی از کشته‌شدن ابوبکر بغدادی؛ رهبر داعش، طی عملیاتی در روستای اریشا از مربوطات شهر ادلب سوریه خبر دادند.

دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا نیز شامگاه آن روز در نشستی گفت که بغدادی، پس از پنهان‌شدن از نیروهای امریکایی در یک تونل با انفجار واسکت پر از مواد انفجاری‌اش، کشته شد.

ترامپ گفت که او «شبیه یک سگ مرد» و جهان بدون او، جای امن‌تری است.

نگاه متفاوت افغان‌ها به کشته‌شدن بغدادی

شماری از آگاهان سیاسی و فعالان اجتماعی در افغانستان، کشته‌شدن رهبر داعش از سوی نیروهای امریکایی را بازی جدید امریکا و نوعی عوام‌فریبی عنوان می‌کنند.

احمد سعیدی؛ تحلیلگر سیاسی در این باره گفته‌است، چنانچه بارک اوباما در دور دوم کمپاین‌های انتخاباتی‌اش، اسامه بن لادن؛ رهبر گروه القاعده را به‌منظور کسب رأی در ابیت‌آباد پاکستان از بین برد؛ وگرنه برای امریکا و پاکستان که دوست استراتژیک امریکا بوده و است، چون آفتاب آشکار بود که اسامه در کجاست، قتل البغدادی از سوی ترامپ نیز تکرار عین سناریو است. «این‌ها هم کوزه‌گر اند، هم کوزه‌فروش، هم کوزه‌خر و هم کوزه‌شکن».

آقای سعیدی، در متنی که در صفحه فیسبوک‌اش منتشر کرده، نوشته‌است که کشته‌شدن بغدادی تنها دو هدف برزگ داشته می‌تواند: دستاورد اداره ترامپ و گرفتن رأی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا.

آقای سعیدی، نقش اکثر گروه‌های تروریستی را نزد امریکا چون ماشینی دانسته که خریداری و استفاده می‌شود و پس از فرسودگی دور انداخته می‌شود. «دقیقا رهبران این گروه‌ها و مشخصا البغدادی، شبیه ماشینی که دیگر تاریخ‌اش گذشته و به‌درد امریکا نمی‌خورد، بود و در نهایت به سرنوشت اسامه روبرو شد..

عوام‌فریبانه و تمسخرآمیز

شکور اخلاقی؛ فعال حقوق بشر نیز در مورد کشته‌شدن رهبر گروه داعش با مطرح‌کردن این پرسش که زمینه و امکانات و آموزش‌های این شبکه‌سازی‌های گسترده و پرهزینه از کجا و چطور تامین می‌شود، دولت امریکا را به نوعی «عوام‌فریبی» متهم کرده‌است.

ناصر عارفی؛ استاد دانشگاه هم کشته‌شدن رهبر داعش را تمسخرآمیز خوانده و نوشته‌است: «ابوبکر البغدادی؛ رهبر داعش برای بیستمین‌بار کشته شد.

او گفته‌است که از زمان پیدایش داعش تاکنون ابوبکر البغدادی چندبار کشته شده و پس از مدتی دوباره سر از خاک بلند کرده و نشان داده‌است که زنده است؛ اما اینک کشته‌شدن او اگر مثل دوره‌های پیشین دروغ نباشد و یا جنبه تبلیغات انتخاباتی نداشته‌باشد بیانگر این واقعیت است که تاریخ مصرف او و گروه تحت امرش تمام شده‌است.

 

آیا داعش از بین می‌رود؟

با انتشار اخبار فوری رسانه‌های جهان از کشته‌شدن ابوبکر البغدادی، ریاست جمهوری افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای، کشته‌شدن رهبران گروه‌های تروریستی از جمله ابوبکر بغدادی را در کاهش حملات تروریستی و تامین امنیت و ثبات افغانستان، منظقه و جهان مهم و تاثیرگذار خواند.

همزمان، امرالله صالح؛ رییس پیشین امنیت ملی و معاون نخست دسته انتخاباتی اشرف‌غنی در انتخابات ریاست جمهوری، در توییترش، موقعیت‌یابی و هدف قرار گرفتن رهبر داعش از سوی نیروهای امریکایی را تبریک گفته‌است.

اما شجاع‌حسین محسنی؛ استاد دانشگاه می‌گوید: «19 سال از آغاز مبارزه با تروريسم مي‌گذرد و در اين مدت، گروه‌هاي تروريستي بيشتر و خشن‌تري شكل گرفته، دولت‌هاي بيشتري ضعيف و زمين‌گير شده و با تضعيف دولت‌ها، بهشت‌هاي بهتر و تازه‌تري براي تروريست‌ها ايجاد شده‌است

به باور آقای محسنی، حالا حتي كشورهاي قدرتمند منطقه نمي‌دانند، ۱۰ سال بعد، شكل و مساحت سرزمين‌شان چگونه است و هراس دارند كه داعش يا شبيه داعش از گوشه‌اي از سرزمين‌شان بلند شود و نظم و جغرافياي سياسي‌شان را تغيير دهد.

پیامی برای طالبان

احمد سعیدی می‌گوید، رهبران این گروه‌ها به‌شمول طالبان باید بدانند تا روزی مورد حمایت حامیان‌شان می‌باشند که چون ماشین کار کنند، همین که از کار افتادند با سرنوشت اسامه و بغدادی روبرو می‌شوند.

به‌باور آقای سعیدی، آغاز دوباره گفتگوهای صلح برای طالبان یک چانس است تا خود را از نابودی نجات دهند و از این بیشتر وطن و مردم افغانستان را دربدر و بدبخت نسازند.

 

داعش چگونه شکل گرفت؟

هسته اصلی داعش در 15 اکتبر 2006 اعلام وجود کرد. این سازمان مخوف تروریستی از ائتلاف چند گروه مسلح عضو القاعده شکل گرفت و ابوعمر البغدادی به‌عنوان اولین رهبر آن منصوب شد.

پس از کشته‌شدن ابوعمر البغدادی در 19 اپریل 2010، ابوبکر البغدادی جانشین او شد. همزمان با جانشینی او، فعالیت داعش نیز در عراق و سایر کشورها، گسترش چشمگیری پیدا کرد.

شاخه خراسان داعش در ۲۰۱۴ در شرق افغانستان اعلام حضور کرد.

جنگجویان این گروه در این مدت در ولایت ننگرهار در شرق کشور فعالیت داشته‌اند و چند رهبر شاخه خراسان داعش نیز در عملیات‌های نظامیان افغان و خارجی کشته شده‌اند