گاز خطر دارد و زغال سنگ ضرر؛ پس با سردی زمستان چه باید کرد؟

گاز خطر دارد و زغال سنگ ضرر؛ پس با سردی زمستان چه باید کرد؟

همزمان با فرا رسیدن فصل سرمای زمستان و افزایش قیمت گاز، تنها در سه هفته اخیر ۱۲ تن از اثر گاز گرفتگی در کشور جان باخته باخته ااند. از سوی هم استفاده از دیزل بی کیفیت در وسایط، سوخت ذغال سنگ و چوب در بخاری ها بخش دیگر چالشهاست که مردم افغانستان با آن روبرو می شوند.

بی بی سی با انتشار گزارشی گفته است که تنها در سه هفته اخیر دستکم ۱۲ تن در ولایت های قندهار، پکتیا، بامیان و بلخ به شمول یک عروس و داماد به دلیل گازگرفتگی‌ جان باخته‌اند و ده‌ها مورد مسمومیت نیز ثبت شده است.

از این میان در یک رویداد تکاندهنده چند هفته قبل یک عروس و داماد در ولایت پکتیا در نخستین شب زندگی مشترک شان دچار

در یک رویداد دیگر دو روز قبل در ولایت قندهار در جنوب افغانستان هفت عضو یک خانواده به شمول ۳ زن و چهار کودک هنگام استفاده از بخاری گازی دچار مسمومیت شده و جان باختند.

مسئولان صحی در قندهار گفته است که  مسمومیت گازی باعث جان باختن این هفت تن شده است. گفته می‌شود در جریان شب بخاری گازی بدلیل نبود آکسیجن خاموش شده، ساعتی بعد یکی از این افراد هنگامی که دوباره بخاری را روشن کرده، خانه آتش گرفته است.

مسولان صحت عامه در ولایت‌های مرکزی افغانستان نیز می‌گویند از ابتدای زمستان امسال تا بحال دستکم ۱۵ واقعه گازگرفتگی را در ولایت های غزنی، بامیان و دایکندی ثبت کرده اند که در یک مورد منجر به مرگ یک تن شده است.

در همین حال اکمل سمسور، سخنگوی وزارت صحت عامه می‌گوید شمار دقیق جان باختگان از اثر مسمومیت و گاز گرفتگی در کل کشور در دست نیست ولی به گفته وی همه ساله در فصل سرما صد ها رویداد در شفاخانه های محلی ثبت می‌شود.

استفاده از ذغال سنگ و چوپ بجای گاز، آلودگی هوا در شهرهای پر جمعیت کشور بیشتر کرده و سبب مرگ خاموش شده و زیان های جبران ناپذیری بر صحت انسان دارد.

سال گذشته یک موسسه هواشناسی آمریکا به نام «Air Visual» گزارشی را منتشر کرد که در آن آلوده ترین شهرهای جهان را معرفی کرد بود که کابل با داشتن ۳۵۳ درجه آلودگی، مقام نخست را گرفته بود.

اداره حفظ محیط زیست می گوید تا زمانی که استراتیژی های کلان برای کاهش آلودگی هوا وجود نداشته باشد، این مشکل راه حلی ندارد.

زمستان در کشور به دلیل فقر روز افزون، زندگی زیر خط فقر و چادر نشینی به فصل مرگ برای مردم فقیر گفته می شود. این در حالیست که روز گذشته چهار نیروی امنیتی کشور در ولایت بدخشان به علت سردی هوا جان باختند.